Simplifynance logo


איך משקיעים פאסיביים יכולים להשקיע עצמאית בבורסה


פורסם בתאריך 6.10.2021

התכנים בפוסט זה, כמו כל שאר התכנים בבלוג, הינם תכנים לימודיים במהותם, הם אינם מהווים ייעוץ או המלצה לביצוע פעולה בנייר ערך, ואין לראות בהם תחליף לייעוץ השקעות ו/או ייעוץ פנסיוני המתחשב בצרכיו הייחודיים של כל אדם.

בשנים האחרונות חל גידול במספר חשבונות המסחר העצמאי במדינות רבות בעולם. הסיבות לכך מגוונות, והמרכזיות שבהן הן ריבית ריאלית נמוכה ואף שלילית על חסכונות מסורתיים, נגישות טכנולוגיות וזמינות גבוהה של מידע, ועלייה במודעות הפיננסית בקרב צעירים. כל אלה תומכים את הגידול במסחר בבורסה על ידי משקיעים עצמאיים שכיום כבר מהווים כ-20% מסך המחזור היומי בבורסת ניו-יורק ובהיקף ממוצע של כ-200 מיליארדי דולרים ביום.

בניגוד לדעה הרווחת כי מסחר בבורסה מחייב הבנה מעמיקה הכוללת אסטרטגיות מורכבות הבאות לידי ביטוי בבחירה מדויקת של מניות של חברות מסוימות, משקיעים עצמאיים רבים נוקטים בגישה הפאסיבית להשקעות. גישה זו מאפשרת השקעה בשוקי ההון בהתעסקות מינימלית ובביצוע מועט של פקודות מסחר. בהתאם לכך, שילוב של השקעות פאסיביות באמצעות חשבון למסחר עצמאי בבורסה עשוי למצות בצורה מיטבית את היתרונות הגלומים בשני העולמות.


אסטרטגיית ההשקעה הפאסיבית

הגישה הפאסיבית להשקעות מבוססת על עקרונות פיזור וחשיפה רחבים תוך מזעור תנודתיות וסיכונים בהשקעה במניות בשוקי ההון. כשמה כן היא, האסטרטגיה הפאסיבית, מתמקדת במעקב פאסיבי אחר נכסים שונים הנסחרים בבורסות מבלי להתיימר לבחור באופן אקטיבי ומסוים בנכס כזה או אחר. הבסיס לגישה הפאסיבית בהשקעות הוא ההבנה כי לאורך זמן לא ניתן להכות את מדדי הייחוס באמצעות השקעה סלקטיבית במניה או נכס כזה או אחר. כלומר השקעה במדד בפיזור רחב תניב לאורך זמן תשואה גבוהה בממוצע לעומת השקעה במספר קטן של מניות נבחרות מתוך אותו המדד.

הפופולריות הגואה של האסטרטגיה הפסיבית מתבססת על מחקרים רבים שפורסמו בשנים האחרונות, שם הוכח כי גם בטווחים קצרים ובמיוחד בטווחים של 10-15 שנה ויותר, תשואת המדדים השיאה תשואה גבוהה ביחס לביצועים של מנהלי הקרנות ותיקי ההשקעות שהתיימרו להכות את תשואת המדד באמצעות אסטרטגיות השקעה אקטיביות שונות. בעקבות כך חל גם גידול משמעותי במכשירים הפיננסיים המאפשרים למשקיע העצמאי להשקיע באופן פאסיבי.


מסחר עצמאי בבורסה

בעבר, על מנת להשקיע בשוקי ההון המשקיע נדרש למנהל תיק ולהון כניסה מינימלי. כיום, על מנת לסחור בבורסה באופן עצמאי נדרש לעשות זאת דרך חבר בורסה, בין אם מדובר בבנק, בית השקעות או ברוקר אחר המוכר כחבר בורסה. האחרונים מספקים למשקיע מערכת מסחר אשר דרכה הוא יכול לסחור בכל זמן ומכל מקום.

trading-in-stock-market

המסחר העצמאי זוכה לשני יתרונות מרכזיים לעומת ניהול תיקים. האחד הוא כי במסחר עצמאי, מטבע הדברים, לא נגבים דמי ניהול עבור ניהול ההשקעות. מדובר בעלות בעלת השפעה משמעותית על התשואה השנתית והכוללת, שכן הם עלולים להגיע לאחוזים בודדים בשנה. היתרון השני במסחר עצמאי נוגע לאחריות האישית של המשקיע המתעצמת במסחר מסוג זה. להבדיל מניהול חיצוני אשר הינו בגדר "מיקור חוץ", ניהול עצמאי מבטא אחריות, התאמה, שקיפות ומוטיבציה מרבית של המשקיע, המחויב ואין בלתו לכספו ולהצלחתו בהשקעותיו.


השקעה פאסיבית במסחר עצמאי

כאמור, אסטרטגיה פאסיבית באה לידי ביטוי במסחר בבורסה המבוסס על מכשירי השקעה פאסיביים כדוגמת קרנות סל. מדובר במכשירים המאופיינים בעלויות נמוכות במיוחד שכן הם עוקבים אחר סל נכסים ואינם כוללים ניהול אקטיבי, אלא טכני בלבד הקשור באופן העקיבה. לדוגמה, קרן סל על מדד ת"א 125 מאפשרת חשיפה רחבה ומגוונת ועוקבת אחר 125 החברות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בבורסה שבת"א, ולרוב היא כוללת עלות ניהול נמוכה של בין 0%-0.25% בשנה. ישנן גם קרנות נוספות העוקבות אחרי מדדי חו"ל (כמו השוק האמריקאי, האירופאי, השווקים המתפתחים ואפילו אחרי כל העולם), בדמי ניהול נמוכים הנעים בין 0.07-0.2% בלבד. אופן ההשקעה המתאים לגישה הפאסיבית הוא השקעה מדודה ועקבית. כלומר, קנייה בפעימות קבועות של מכשירים עוקבי מדד, על מנת למצע את התשואה ולהקטין את התנודתיות. מאחר והגישה הפאסיבית איננה מכירה בתזמון של השוק, אזי השקעה עקבית ומדודה מתאימה לגישה זו, והיא מתאפשרת בקלות במסחר עצמאי בבורסה באמצעות הזרמה של פקודות מסחר תקופתיות, למשל אחת לחודש או רבעון.


סיכום

ההשקעה הפאסיבית צוברת תאוצה בשנים האחרונות בקרב המשקיעים בכלל, והמשקיעים העצמאיים בפרט, ולא בכדי. המחקרים המצביעים על הקושי בהשגת תשואות הגבוהות ממדדי הייחוס והשילוב בנגישות הטכנולוגיות ובשטף המידע, תומכים את הצמיחה של המשקיעים הפאסיביים והמשקיעים העצמאיים בשוקי ההון כאחד. מאחר והגישה הפאסיבית היא פשוטה ליישום ואינה דורשת ידע מעמיק ונרחב, היא מתאימה במיוחד למשקיעים עצמאיים הכמהים לקחת אחריות פיננסית בעצמם באמצעות מסחר עצמאי בבורסה, וכל זאת בעלויות נמוכות ביחס לניהול השקעות ובהתעסקות מינימלית.



רוצה לקבל סוף כל סוף את כל הכלים והידע הפרקטי כדי להשקיע בקלות וביעילות את כספיך וחסכונותיך? לחץ/י כאן כדי לראות את שירותי ההדרכה והסיוע במימוש השקעות פאסיביות שאנחנו מציעים.

חזרה לבלוג