Simplifynance logo


100% מניות מגיל 0 עד גיל 100


פורסם בתאריך 15.4.2024

התכנים בפוסט זה, כמו כל שאר התכנים בבלוג, הינם תכנים לימודיים במהותם, הם אינם מהווים ייעוץ או המלצה לביצוע פעולה בנייר ערך, ואין לראות בהם תחליף לייעוץ השקעות ו/או ייעוץ פנסיוני המתחשב בצרכיו הייחודיים של כל אדם.


ישנן דרכים רבות לבנות תיק השקעות ע"י שילוב בין אפיקי השקעה שונים: מניות ומדדי מניות, אג"חים, נדל"ן, קרנות ריט, זהב, קריפטו ואפיקים נוספים. בפוסט הזה ננסה להבין למי יכול להתאים תיק שכולל 100% מניות, ללא שום אפיק אחר, מגיל צעיר, ולכל החיים.

100% stocks from 0 to 100


נתחיל מהמוטיבציה – למה בכלל ללכת על תיק 100% מנייתי? הסיבה היא שמדדי המניות הוא האפיק הרווחי ביותר עלי אדמות, רווחי יותר מאג"חים, קרנות כספיות ופיקדונות, וגם רווחי יותר מנדל"ן. כמובן שניתן להרוויח יותר מהמדדים באמצעות השקעה במניה ספציפית, או בפרויקט יזמי ספציפי, אבל מדובר בהשקעות בסיכון גבוה, שכוללות אפשרות לאובדן מוחלט של הכסף, אפשרות שפשוט לא קיימת בהשקעה במדדי מניות בפיזור גלובלי רחב.

ולמה לא ללכת על תיק 100% מנייתי? בגלל התנודתיות. כמו שמדדי המניות הוא האפיק הרווחי ביותר, הוא גם התנודתי ביותר. ובעוד שבהשקעה בפיזור רחב אנחנו מנטרלים את הסיכון הפרטני של השקעה במניה בודדת, הסיכון של ירידת ערך משמעותית (גם אם זמנית) בדיוק ברגע בו נרצה את הכסף, בהחלט קיים.

זאת הסיבה שקמו כל מיני גישות לתכנון התיק ולאיזון בין אפיקים שונים במטרה להקטין את התנודתיות של מדדי המניות, לרוב מדובר על שילוב בין מניות לאג"חים, ולעיתים גם אפיקים אחרים.

רוב הגישות מדברות על בניית התיק באופן מבוסס אחוזים. למשל, כלל אצבע מוכר אומר להקצות 100% פחות הגיל שלנו למניות ואת היתר לאג"חים ואפיקים סולידיים אחרים, ככה שאדם בן 30 ישקיע 70% במניות ו-30% באג"חים, ואדם בן 70 יעשה את ההיפך. אבל כדאי לקחת את כלל האצבע הזה בעירבון מוגבל, כי בעוד שהוא מתאים (בערך) לחיסכון הפנסיוני שלנו, הוא לא באמת מתאים בול לצרכים ולמטרות של אף אחד.

הגישה שלי אומרת שכדאי לתכנן את התיק לא באחוזים, אלא בהקצאת סכומים אבסולוטיים לאפיקים הסולידיים ואת כל היתר למדדי מניות, כך שגם נעמוד במטרות שלנו ובמקביל נמקסם את תשואת התיק. הגישה הזאת באה לידי ביטוי במתודולוגיית 4 הקטגוריות לבניית תמהיל התיק, שכוללת:

כרית ביטחון: כספים שצריכים להיות זמינים למשיכה מיידית למקרה בלתי צפוי, כגון: פיטורין, צורך רפואי, טיפול יקר במוסך וכיוצ"ב.

יעדים לטווח קצר-בינוני: כספים משמעותיים שאנו יודעים שנזדקק להם לצורך מוגדר בעוד זמן קצר-בינוני (שנים ספורות), כגון: רכישת דירה, רכישת רכב, שיפוץ, בת מצווה, חתונה, סיוע לילדים.

כספים לפרישה: כספים עבור מחייתנו השוטפת בעת הפרישה.

הון חופשי: כספים שלא נכללים תחת הקטגוריות הנ"ל. אלו כספים שאנו לא זקוקים להם כלל בעתיד הנראה לעין (5-10 שנים לפחות), ואין לנו בעיה להשקיע אותם לטווח הארוך.

לפי המתודולוגיה, כרית הביטחון והיעדים לטווח קצר יושקעו באפיקים סולידיים, וההון החופשי יושקע כולו במדדי מניות לטווח ארוך. כך, גם במקרה של משבר בשוק המניות לא נצטרך למכור בירידות מתוך ההשקעה במניות, כיוון שכרית הביטחון והיעדים לטווח קצר שהושקעו באפיקים סולידיים שמרו על ערכם פחות או יותר ולא ירדו בחדות.

הגישה הזאת מאפשרת לנו להשקיע באפיקים סולידיים את מה שצריך, אבל לא יותר ממה שצריך. כך היא "משחררת" יותר כספים להשקעה מנייתית רווחית לטווח הארוך, מבלי לפגוע במטרות שלנו, וגם נותנת לנו לישון בלילה בשקט.

הגישה הזאת היא הגישה הטובה ביותר בעיניי לתכנון התיק, אבל גם ממנה אפשר לסטות, ובפרט ללכת על 100% מניות.

אז באילו תנאים תיק של 100% מניות לכל החיים יכול להתאים לנו? בואו ננתח.


השקעת הכספים לטווח ארוך במדדי מניות

נתחיל מהחלק הפשוט ביותר – כספים לטווח ארוך. כאמור מדדי מניות הוא האפיק האידיאלי עבור כספים לטווח ארוך, כיוון שלטווח הארוך התנודתיות מנוטרלת ויש התכנסות לממוצע התשואה הרב-שנתי, שהוא כאמור הגבוה ביותר מבין כל אפיקי ההשקעות.

מה נכלל בכספים לטווח ארוך? מרבית החסכונות שלנו! כיוון שיש לנו בעצם תיק השקעות אחד, שכולל גם את החסכונות הפרטיים שלנו, אבל גם את החיסכון הפנסיוני וקרנות ההשתלמות, אז הכספים שמוגדרים לטווח ארוך כוללים את:

• החיסכון הפנסיוני למי שרחוקים מפרישה.

• קרנות ההשתלמות – כיוון שמדובר באפיק הפטור ממס היחיד בישראל, כדאי מאוד להחזיק אותו לטווח כמה שיותר ארוך, ולמשוך מהם רק אם אין שום מקור תקציבי אחר.

• כספים פרטיים שאנחנו מייעדים לטווח ארוך.

בתור כספים שמיועדים לטווח ארוך, נעדיף להשקיע את כל הכספים האלה במדדי מניות.

כן אציין שחלק מהאנשים יעדיפו להקטין את התנודתיות גם בכספים שמיועדים לטווח ארוך, משיקולים פסיכולוגיים. זה בהחלט לא נעים לראות את שווי התיק שלנו צונח בחדות. אבל מי שמודעים לנתונים ההיסטוריים, ולכך שההתאוששות בוא תבוא, ולא חוששים מתנודתיות – יכולים בראש שקט להשקיע את כל הכספים לטווח ארוך במדדי מניות.


השקעת כרית הביטחון במדדי מניות

רגע, מה? מדדי מניות הם ממש לא אפיק סולידי, אז איך זה הגיוני שכרית הביטחון תושקע במניות?! הרי מדובר בכסף שצריך להיות זמין עבורנו באופן מיידי על כל צרה שלא תבוא, ולא נרצה שדווקא כשנצטרך אותו הוא יירד בערכו. בפרט, במקרה של משבר כלכלי אנשים עלולים לאבד את מקום עבודתם ויצטרכו למשוך מכרית הביטחון, ובמקביל שוק המניות ירד בחדות, ככה שייאלצו למשוך אחרי הירידות.

אז לכאורה השקעה במדדי מניות עבור כרית הביטחון פחות מתאימה. יחד עם זאת, זה בהחלט הגיוני עבור מי שיש לו חיסכון פרטי גדול יחסית, כך שלא יפריע לו לממש בהפסד. למשל, מי שיש לו מיליון ₪ חסכונות פרטיים והגדיר לעצמו כרית ביטחון של 50,000 ₪, יכול להרגיש שלם עם להשקיע את כל הכסף במדדי מניות. נניח והתרחש משבר, שוק המניות ירד ב-50%, ולפי חוק מרפי דווקא באותו זמן הוא היה זקוק לכרית הביטחון שלו. במקרה הזה, כדי להשתמש בכרית של 50,000 ₪ עליו לממש מניות שלפני רגע היו שוות 100,000 ₪. אבל כיוון שזה בסה"כ 10% מההון הפרטי שלו, אולי זה לא מטריד אותו יותר מדי.

נקודה נוספת – אמנם כרית הביטחון אמורה להיות זמינה עבורנו באופן מיידי, אבל עד שנשתמש בה עשויות לעבור שנים רבות. ואם אכן יעברו שנים רבות, אז מדובר בפועל בהשקעה לטווח ארוך, שמתאים להשקעה במדדי מניות.


השקעת כספים ליעדים לטווח קצר-בינוני במדדי מניות

המיתוס שמדדי המניות מתאימים רק לטווח ארוך מאוד, הוא פשוט מיתוס. הנה כמה עובדות שחשוב להכיר:

• אני כמובן לא ממליץ להשקיע במניות לשנה אחת בלבד, אבל גם מי שיעשה זאת ירוויח ב-3 מתוך 4 שנים בממוצע.

• בהשקעה ל-5 שנים יש רק 11% סיכוי לצאת בתשואה שלילית, וגם אז ההפסד לא יהיה גבוה במיוחד.

• בהשקעה ל-10 שנים יש רק 5% סיכוי לצאת בתשואה שלילית.

• אם לא מדובר בהשקעה חד פעמית, אלא בהשקעה עקבית כל חודש, אז גם אם נכנסנו לשוק בתזמון גרוע, ההתאוששות תהיה הרבה יותר מהירה, כי השקעה עקבית תורמת להתכנסות מהירה לממוצע.

העובדות האלה הופכות גם את ההשקעה במדדי מניות לטווח זמן של שנים ספורות לסבירה בהחלט, השקעה שכוללת (ע"ס העבר) סיכוי נמוך להפסד נמוך.

אפשרות נוספת שמאפשרת להקטין את החששות מהשקעה במדדי מניות של הכספים לטווח קצר-בינוני, היא לגלות גמישות בזמנים עם היעדים שלנו לטווח קצר, ולדחות אותם במידת הצורך. למשל – אנחנו מתכננים להחליף רכב בעוד שנה, או לעשות שיפוץ בעוד שנתיים, או לקנות דירה בעוד 3 שנים, והשקענו את הכסף עבור היעדים הללו במדדי מניות.

זה כמובן יהיה מבאס אם רגע לפני שתיכננו להשתמש בכסף ערך ההשקעה צנח בחדות. אבל:

1. רוב הזמן זה לא קורה, ורוב הזמן נרוויח יותר בהשקעה מנייתית.

2. אם נוכל להתגמש ולחכות זמן מה עם היעדים שלנו, אפילו מספר שנים, נוכל לאפשר להשקעה להתאושש, לפחות חלקית. בינתיים גם נצבור חסכונות חדשים, כך שנצטרך לממש פחות בהפסד.

כשחושבים על זה, יכול להיות שזה לא סוף העולם לחכות עם החלפת הרכב כי סיכוי טוב שהרכב הנוכחי עדיין מבצע את עבודתו נאמנה (עובדה – אנחנו נוסעים בו עכשיו 😊). וגם השיפוץ בדירה יכול אולי לחכות עוד קצת, עובדה שאנחנו גרים כרגע בדירה לפני השיפוץ. וגם קניית הדירה יכולה אולי להמתין כמה שנים – או שנישאר בדירה הנוכחית, או שנמצא פתרון זמני בשכירות.

מי שיכול לגלות גמישות ולאפשר דחייה מסוימת ביעדים לטווח קצר, יכול לחשוש פחות מהשקעה של הכספים לטווח קצר-בינוני במדדי מניות.


כספים לפרישה (כולל פרישה מוקדמת)

כמו שראינו בפוסט קודם, תיק שמשמש אותנו למשיכות שוטפות בפרישה, למשל לפי שיעור משיכה של 3-4% מההון בעת הפרישה, צריך להכיל חשיפה מנייתית גבוהה של לפחות 50%, כי אחרת סיכויי השרידות של התיק קטנים משמעותית. זה אולי מנוגד לאינטואיציה, אבל אלה הנתונים.

יתר על כן, אין כמעט הבדל בשיעורי ההצלחה בין תיק של 50% מניות, 75% מניות ו-100% מניות. כאשר שיעור המשיכה סביר (כ-3-4% מההון), בכולם שיעורי ההצלחה גבוהים מאוד, אבל כמובן שבממוצע תיק של 100% מניות משיג יותר. להעמקה בנושא – בפוסט הזה.

המסקנה המתבקשת היא שמי שחי בשלום עם תנודתיות בתיק הפרישה שלו, יכול ללכת בלב שלם על תיק 100% מנייתי. בלי אג"חים, בלי זהב, בלי "ארבע העונות" ובלי שאר ירקות. בתרחיש הגרוע לא יהיה כמעט שום הבדל בין תיק 100% מנייתי לעומת תיקים יותר סולידיים, אבל בממוצע תיק 100% מנייתי ירוויח הרבה יותר.

עכשיו אני מבין שלחטוף ירידות זה לא נעים, ולמכור בירידות (כי פרשנו וצריך לייצר תזרים) היא עוד פחות נעימה. זאת הסיבה שרבים מעדיפים השקעות מבוססות תזרים, כמו מניות דיבידנד, למרות שהן לא יעילות מיסויית, והאמינות של התזרים שלהם נמוכה ממה שחושבים.

אבל בואו, למכור בירידות זה לא הדבר הכי גרוע בעולם! לא נעים, אבל לא נורא. ואם אתם יודעים שבסבירות גבוהה מאוד התיק שלכם ישרוד את המשבר ויתאושש ממנו, זה מה שחשוב, וזה לא נורא למכור בהפסד.


ומה עם הפנסיה?

כפי שהזכרנו בעבר, את כספי הפנסיה שלנו כדאי להשקיע במסלול מחקה מדד מניות עד כעשור לפרישה, ולאחר מכן אפשר לעבור למסלול סולידי יותר כמו מסלול תלוי גיל או מסלול עוקב מדדים גמיש החדש.

בעת תביעת קצבת הפנסיה נקבעת הקצבה לכל החיים (לפי חלוקת סך הצבירה במקדם), ואם הפנסיה תהיה במסלול עם חשיפה מנייתית גבוהה, והשוק יירד למשל ב-50% רגע לפני שנפרוש, אז גם הקצבה שלנו תקוצץ ב-50%. לכן יש היגיון בלהקטין בהדרגה את החשיפה המנייתית בשנים שלפני הפרישה.

אבל האם ניתן בכל זאת להישאר בחשיפה מנייתית מקסימלית בפנסיה כל הזמן, מבלי לעבור למסלול סולידי יותר בשום שלב? התשובה היא כן.

מי שלאורך חייו מתנהל נכון כלכלית, חוסך ומשקיע, וגם דואג שהפנסיה שלו תושקע במסלול הנכון, אין סיבה שלא יגיע לעצמאות פיננסית לפני גיל הפרישה הרשמי. במצב שכזה יוכל לבצע משיכות לפי 3% מההון שלו, שכולל גם את החסכונות הפרטיים וגם את הפנסיה, והתיק (הכולל) ישרוד גם 50 ו-60 שנה אפילו אם הוא ב-100% חשיפה מנייתית.

במקרה כזה – אם היינו בחשיפה מנייתית גבוהה בפנסיה לפני המועד שתיכננו להתחיל לקבל קצבה, ורגע לפני היה משבר בשוק, נוכל להמתין עם קצבת הפנסיה ולהמשיך למשוך מהתיק הפרטי עד להתאוששות, ורק אז לתבוע קצבת פנסיה. גם ככה ההסתכלות הנכונה לרוב היא על כל החסכונות כעל תיק השקעות אחד.

יתר על כן, בתכנון פרישה מחוץ לקופסה, ייתכן ובכלל לא נרצה לקבל קצבה מכל החיסכון הפנסיוני, וחלק מהכסף ננייד לקופ"ג. למשל ניתן לקבל קצבה ממרכיב הפיצויים בלבד, ואת התגמולים לנייד לקופ"ג IRA במטרה להשאיר אותם כירושה פטורה ממס. במקרה הזה על כספי התגמולים בכלל אין דילמה ואפשר בראש שקט להשאיר אותם בחשיפה מנייתית מלאה גם בסמוך לפרישה, ואפילו אחרי הפרישה.


ומה עם נדל"ן?

מי שמעוניין לקנות דירה, למגורים ו/או להשקעה, זה כמובן בסדר. אבל חשוב להבין שזה לא חובה, ואין שום בעיה עם לחיות בשכירות כל החיים. אדרבא, כיוון ששוק ההון בממוצע רווחי יותר מנדל"ן, זאת גם החלטה כלכלית עדיפה.

כמובן שבהחלטה אם לקנות דירה למגורים או לגור בשכירות יש עוד היבטים מלבד ההיבטים הכלכליים, וכל משק בית יעשה את השיקולים שלו, אבל מבחינה כלכלית נטו – זאת החלטה עדיפה.

הנקודות החשובות בנוגע לנדל"ן בהקשר של נושא הפוסט הן:

1. לא חייבים להיות בעלים של דירה בשביל לגור בדירה.

2. מי שבונה על תזרים מזומנים, למשל עבור פרישה, ומעוניין לקנות נדל"ן להשקעה לצורך התזרים, צריך לזכור שאף אחד לא צריך לשלם לנו בשביל שנייצר תזרים, כיוון שניתן לייצר תזרים ע"י משיכות שוטפות מתיק ההשקעות, תזרים שיהיה יציב ואמין בכל תנאי שוק.


לסיכום

האם התיק שלכם כולל 100% מניות או גם אפיקים אחרים, ומה הסיבות להקצאת כל חלק בתיק?

האם אתם שוקלים להשקיע ב-100% חשיפה מנייתית מעתה ועד עולם?

רוצים לשאול שאלות ולהשתתף בדיון?

שתפו אותנו בתגובות בקהילת הפייסבוק שלנו.


רוצה לקבל סוף כל סוף את כל הכלים והידע הפרקטי כדי להשקיע בקלות וביעילות את כספיך וחסכונותיך? לחץ/י כאן כדי לראות את שירותי ההדרכה והסיוע במימוש השקעות פאסיביות שאנחנו מציעים.

חזרה לבלוג