Simplifynance logo


ד"ר רוברט שילר על השקעה בנדל"ן


התכנים בפוסט זה, כמו כל שאר התכנים בבלוג, הינם תכנים לימודיים במהותם, הם אינם מהווים ייעוץ או המלצה לביצוע פעולה בנייר ערך, ואין לראות בהם תחליף לייעוץ השקעות ו/או ייעוץ פנסיוני המתחשב בצרכיו הייחודיים של כל אדם.

מה ד"ר רוברט שילר, הכלכלן זוכה פרס נובל ואחד המומחים המובילים בעולם בשוק הדיור, חושב על נדל"ן כהשקעה? שילר בדק ומצא כי לאורך יותר ממאה שנים שוק הדיור בארה"ב כמעט ולא עלה במונחים ריאליים - ראו בגרף (בועת הנדל"ן של שנות ה-2000 בולטת בחריגותה). שילר מציין כי אנשים חושבים שהם הרוויחו הון כאשר מכרו את הדירה שלהם 20 שנה אחרי שרכשו אותה, אבל בפועל הם הרוויחו רק את האינפלציה והדירה פחות או יותר שמרה על ערכה הריאלי בלבד, כלומר בעצם לא ייצרה שום תשואה.

אגב, המצב בישראל לא מאוד שונה, עם עלייה מתונה מאוד במונחים ריאליים מקום המדינה (שגם היא מוסברת בעיקר בגלל התערבות ממשלתית בתיעדוף אזורים מסויימים ובבירוקרטיה מסורבלת, שגרמו שניהם למחסורים בתקופות מסויימות, בפרט בעשור האחרון). בארץ, העשור האחרון הוא היוצא מן הכלל.

case siller adjusted CPI

אז כן, כולם צריכים לגור איפשהו. אבל ההסתכלות על דירה כעל מוצר צריכה (אותו ניתן לרכוש לשימוש אישי או לשכור) ולא כהשקעה היא ככל הנראה ההסתכלות הנכונה יותר, וזו שיותר תואמת את המציאות.

לריאיון המלא עם ד"ר שילר בנושא, לחצו כאן.



רוצה לקבל סוף כל סוף את כל הכלים והידע הפרקטי כדי להשקיע בקלות וביעילות את כספיך וחסכונותיך? לחץ/י כאן כדי לראות את שירותי ההדרכה והסיוע במימוש השקעות פאסיביות שאנחנו מציעים.

חזרה לבלוג