Simplifynance logo


על ענווה ובעיית חוסר הידע


התכנים בפוסט זה, כמו כל שאר התכנים בבלוג, הינם תכנים לימודיים במהותם, הם אינם מהווים ייעוץ או המלצה לביצוע פעולה בנייר ערך, ואין לראות בהם תחליף לייעוץ השקעות ו/או ייעוץ פנסיוני המתחשב בצרכיו הייחודיים של כל אדם.

אם מישהו שואל אותי האם כדאי להשקיע במניה X / סקטור Y / מדינה Z התשובה שלי לרוב תהיה אותה תשובה: "לא יודע".

כדי לבחון אם השקעה מסוימת, למשל במניה ספציפית, היא הזדמנות טובה צריך קודם כל להכיר טוב את החברה והמרחב בו היא פועלת, לנתח דו"חות כספיים משנים קודמות, להכיר את המוצרים והשירותים שלה, את איכות ההנהלה, את בסיס הלקוחות שלה ואת המתחרים שלה.

אבל, גם אם מכירים את כל הנתונים האלה, זה אפילו לא קרוב להיות מספיק! הנתונים הללו מעידים על העבר ויכולים לספק הערכה יחסית מושכלת לגבי העתיד הקרוב, אבל הידע הדרוש כדי להחליט לגבי טיב ההשקעה הוא רחב הרבה יותר וכולל כ"כ הרבה משתנים שגם אנליסט מוכשר ששוחה בנתוני החברה והסקטור בה היא פועלת לא יכול להכיר. הידע הדרוש כולל גם נתונים שאנחנו יודעים שאנחנו לא יודעים, וגם נתונים שאנחנו לא יודעים שאנחנו לא יודעים. בין היתר ניתן לציין תנאים מאקרו כלכליים עתידיים שישפיעו על פעילות החברה, שינויים עתידיים בהעדפות הלקוחות, הגבלות רגולטריות עתידיות, וכן תחרות בלתי צפויה או טכנולוגיה עתידית שתשנה את כל התעשייה ותפגע משמעותית בחברה. בידקו למשל את מניית נוקיה (NOK), בעבר יצרנית הסלולר המובילה בעולם, ומה קרה לה מאז יציאת הסמטארפונים הראשונים לשוק. חישבו גם על חברות שמוכרות מכשירי GPS ומצלמות דיגיטליות זולות מאז הגעת הסמארטפונים לחיינו. כל הערכה כלכלית מתעלמת מברבורים שחורים בלתי צפויים, מהסיבה הפשוטה שהם באמת בלתי צפויים...

במדינות בהן יש תכנון מרכזי ושליטה על הייצור ועל מרבית ההיבטים הכלכליים בחברה, מדיניות השלטון המרכזי נוחלת כישלון פעם אחר פעם בגלל בעיית חוסר הידע. זה פשוט בלתי אפשרי לשקלל את כל הנתונים, הצרכים והעדפות האזרחים בשביל שתכנון מרכזי יצליח, וכל יומרה של פוליטיקאי או פקיד ציבורי כזה או אחר להנדס את השוק, נובעת מיהירות, בורות או שילוב של שתיהן.

כך גם בהשקעות. ניסיון לבחור סוסים מנצחים נידון לכישלון, וגם אם אסטרטגיית בחירה מסוימת הצליחה זמן מה, אין כל ערובה להצלחתה בעתיד. היא ככל הנראה הצליחה יותר מממוצע השוק מסיבות של מזל בלבד, והרי המזל ידוע בהפכפכותו.

אז מה הפיתרון?

1. צניעות והכרה בחוסר יכולתנו להבין את התמונה המלאה ולחזות את העתיד.

2. ויתור על ניסיונות ניבוא מנצחים שאנו צופים שיצליחו יותר מכלל השוק.

3. פיזור - באמצעות מוצרים שמפזרים את ההשקעה על פני מניות, סקטורים ומדינות רבות, ובכך עוקבים אחר השוק עצמו, מבלי לנסות לעשות cherry picking למנצחים.



רוצה לקבל סוף כל סוף את כל הכלים והידע הפרקטי כדי להשקיע בקלות וביעילות את כספיך וחסכונותיך? לחץ/י כאן כדי לראות את שירותי ההדרכה והסיוע במימוש השקעות פאסיביות שאנחנו מציעים.

חזרה לבלוג